Asfalt og klima
Siden 1990 er energiforbruget ved produktion af et ton asfalt i Danmark reduceret med næsten 50 %. Det skyldes særligt en målrettet indsats for energieffektivisering, brug af biogas og øget genanvendelse.

Men målet er også klart: CO₂-neutral produktion senest i 2045 – på linje med Danmarks nationale klimamål.
Sådan mindsker branchen CO₂-udledning
-
Grøn energi – skift fra fossile brændsler til særligt certificeret biogas og HVO-diesel.
-
Lavtemperaturproduktion (Warm-mix-asphalt) – producerer asfalt 20-40 °C koldere end traditionel varmblanding.
-
Overdækning af materialer – mindsker fugt og reducerer energiforbrug med op til 5 %.
-
Energieffektivisering og digital styring – isolering af tromler, varmegenvinding og nye styringssystemer.
-
Øget genbrug – i 2024 blev over 1,1 million tons genbrugsasfalt brugt i ny asfalt – en andel på over 30 %.
-
Biobaserede bindemidler – anvendelse alternativer til bitumen, herunder også helt nye teknologier baseret på lignin og svampe.
Barrierer for den grønne omstilling
Asfaltvirksomhederne er klar til at investere, men møder flere barrierer, der bremser og i værste fald stopper investeringer:
-
Offentlige udbud stiller sjældent krav om lavere klimaaftryk
-
Langsomme og tunge godkendelsesprocesser
-
Manglende sammenhæng i skatte- og afgiftssystemet
-
Uklare statslige planer for råstoffer, havne og infrastruktur
Derfor efterlyser Asfaltindustrien bedre rammer for at kunne investere og udvikle grønnere løsninger. Nedenfor præsenteres de ni anbefalinger, som Asfaltindustrien forslår for, at branchen hurtigt og effektivt kan levere på den grønne omstilling.
Politiske anbefalinger
-
CO₂-baseline i offentlige udbud – så alle projekter får en dokumenteret klima-standard.
-
Klimapulje og teststrækninger – økonomisk støtte og praktiske forsøg med nye teknologier.
-
Klimavenlige materialekrav – modernisering af standarder for asfalt, fx KVS-asfalt.
-
Ny udviklingsplatform – fælles forum for branche, universiteter og myndigheder.
-
Frivilligt klimakodeks for kommunale udbud – ensartede, gennemsigtige rammer.
-
Mindre bureaukrati – hurtigere godkendelser af investeringer i grøn teknologi.
-
Klarere afgiftssystemer – fritagelse for CO₂-afgift på bæredygtige brændsler.
-
National råstofplan og havnestrategi – sikker forsyning og lavere transportudledning.
- Forlængelse af Infrastrukturplan 2035 – stabile rammer for grønne investeringer.
Link til Asfaltindustriens klimapolitiske udspil
Fakta om asfaltbranchen i Danmark
-
35 asfaltværker i Danmark
-
3,5–4 millioner tons asfalt produceres årligt
- Asfalt kan genbruges 100%
- Genbrugsandel: Pt er den ca. 31 % – med stort potentiale for minimum 40 %
-
CO₂-udledning fra produktion faldet fra 29,9 kg CO₂/t (1990) til 15,5 kg CO₂/t (2024)
Asfaltindustrien arbejder hver dag for, at den grønne omstilling bliver både teknisk mulig og økonomisk realistisk. Med de rette politiske rammer kan asfaltbranchen levere veje med et langt levere Co2 niveau til gavn for hele Danmark.
Kontaktperson i Asfaltindustrien:
Jakob Svane
js@asfaltindustrien.dk | 23 34 43 58
Datagrundlag
Branchen bruger i stigende grad miljøvaredeklarationer (EPD’er) for at skabe gennemsigtighed og
sammenlignelighed.
En EPD bygger på en livscyklusanalyse (LCA), som beregner et produkts samlede miljøpåvirkning fra råmaterialer til produktion,
brug og eventuel genanvendelse.
LCA’er bruges både til dokumentation og som værktøj til at udvikle nye løsninger. Metoden er grundlaget for EPD’er og en central drivkraft i asfaltbranchens grønne omstilling


