Skip to main content Skip to footer

Vejafgifter bliver en gevinst for Danmark

Vejafgifter bliver rimeligvis brugt til bedre veje. Det gavner turisme og fremkommelighed som igen skaber arbejdspladser og vækst, siger Asfaltindustrien i et debatindlæg i Børsen.

 

De seneste dage har Børsen skrevet om den vejafgift, som fra 2020 skal betales til den danske statskasse, når udenlandske biler kører ind i Danmark. En ordning som andre lande allerede har indført. Borgmestre i det vestjyske raser mod afgiften fordi de frygter, at den vil skræmme turisterne væk. Og Mads Lundby Hansen fra CEPOS kalder det Ebberød bank, fordi administrationsomkostningerne menes at blive på 25 %. Men rolig, ordningen skal nok blive en succes.

For det første vil pengene fra afgiften rimeligvis gå til bedre veje. Og netop gode veje er noget turister kan lide. For en turist elsker veje uden huller med lav rullemodstand, så man kan komme hurtigt og sikkert frem – i bil og på cykelturen. Veje, cykelstier og fortove er desuden kommunens ansigt udadtil, og er det i orden, får turisten et godt indtryk og kommer igen.

For det andet lyder det teoretisk at administrationen er 25 % af den ½ milliard kr., der ventes at komme ind via afgiften. Hvor svært og dyrt kan det være, at lave et system, hvor en turist bestiller en mærkat på nettet til at sætte i forruden, når man skal til Danmark? I praksis bliver billigt og enkelt.

For det tredje ligger der en række vejprojekter og venter på at blive gennemført. Projekter som på vi på grund af anlægsloftet ikke kan komme i gang med nu. Loftet lettes i 2020 hvor afgiften indføres. Det vil give øget beskæftigelse, øget fremkommelighed og dermed øget vækst i kommunerne, når de projekter, hvor behovet er veldokumenteret og samfundsøkonomi god, gennemføres f.eks. med hjælp fra pengene fra afgiften.

Selv om vi i asfaltindustrien har en interesse i sagen, er der en gode, objektive argumenter for, at vejafgiften bliver en gevinst for Danmark. Jeg er overbevist om, at vi kan finde en model, der ikke er til gene for trafikanterne, som ikke koster kassen for staten og som bliver til stor gevinst for Danmark.


Ovenstående er bragt som debatindlæg i Børsen tirsdag den 7. august 2018.