Skip to main content Skip to footer

Staten skal tage ved lære af kommunerne

8. september 2020

Hvis staten ikke kommer med nu, risikerer vi, at hjulene går i stå. Det er fatalt for den danske økonomi lige nu, men også på længere sigt kan det få konsekvenser.

 

 

Debatindlæg af Anders Hundahl, administrerende direktør, Asfaltindustrien

Bragt i:
Jyske Vestkysten Erhverv, Sydjylland
Jyske Vestkysten Erhverv, Østjylland
Jyske Vestkysten Erhverv, Vestjylland
Jyske Vestkysten Erhverv, Fyn

Det vakte glæde blandt mange - inklusive mig selv - da anlægsloftet blev hævet for resten af 2020. Kommunerne fik nu en god mulighed for at åbne op for flere asfaltjobs.

Det var en politisk beslutning, der krævede mod og handling. Men vi skal huske, at dette blot var ét skridt på vejen.

Mellem den politiske beslutning og til, vi kunne få flere arbejdere på vejene, lå et kæmpe stort arbejde for kommunerne. De har kæmpet dag og nat, og det har vist sig at bære frugt.

Jeg kan med glæde fortælle, at vi på trods af en svær corona-tid har oplevet ansættelses-vækst i asfaltbranchen de sidste par måneder.

VI MÅ GODT være glade for udviklingen, men det er lige nu, at vi skal holde fast. Kommunerne skal fortsætte deres gode arbejde, også selvom markedet har stabiliseret sig en smule.

Jeg frygter dog, at kommunerne kommer til at stå alene. Vi har helt konkret brug for, at staten træder til og tager ved lære af kommunerne, for statens aktivitetsniveau er historisk lavt.

I starten af 2010'erne blev der investeret fem-syv mia. kroner pr. år i statsvejene, i dag ligger vi og roder nede på tre-fire mia. kroner. Så der er ikke noget at sige til, at vi ser længere bilkøer og flere uheld på de propfyldte statsveje.

KOMMUNERNE EJER 95 procent af vejnettet i Danmark. Det efterlader "kun" 5 procent til staten, men det er faktisk 50 procent af trafikken på vejene, fordi motorvejene fylder meget.

Mit akutte opråb til staten er, at de skal bevilge en genstartspulje til efteråret 2020.

Den skal blandt andet omfatte penge til cykelstier, bedre veje til landbruget, biodiverse veje samt til de motorvejsprojekter, der allerede er vedtaget og bare ligger og samler støv på skrivebordet: E20 syd om Odense, E45 mellem Skanderborg og Vejle, forlængelse af Hillerødsmotorvejen, Kalundborgmotorvejen - og jeg kunne blive ved.

Og husk så, at veje i dag kan bygges grønt, med genbrug og lav rullemodstand, som sparer CO2.

HVIS STATEN IKKE kommer med nu, risikerer vi, at hjulene går i stå. Det er fatalt for den danske økonomi lige nu, men også på længere sigt kan det få konsekvenser.

Får arbejderne i asfaltbranchen ikke lov til at arbejde, kan vi ikke holde på vores dygtige arbejdere og ingeniører. De vil gå til andre brancher og bruge deres ekspertise der.

Når der så går hul på bylden om et par år, og vejene skal laves (for det SKAL de, det ved både staten og vi), så kommer vi til at mangle folk, og det bliver svært og dyrt at starte op igen. Med alt ydmyghed beder jeg derfor om, at staten hjælper til med at holde hjulene i gang.