Skip to main content Skip to footer

Spændende nyt om vejbelægninger, forskning og udvikling

15. august 2016

Kom til fyraftensmøde og bliv klogere på vejbelægninger. Fyraftensmødet arrangeres af Dansk Vejforening, Asfaltindustrien og Teknologisk Institut. Hør bl.a. om klimaveje, genbrug og om fremtidens tog skal køre på asfalt.

 

Indhold:

 

  • Klimatilpasning:De stadigt stigende mængder af hurtigt faldende ekstremnedbør, skabt af klimaforandringerne, skaber problemer med vandafledning i byområder. En mulighed for at imødegå dette er anvendelse af ”klimaveje”, hvor vejbelægningen anvendes som en form for ”overløbs-/forsinkelsesbassin” for regnvandet. Teknologisk Institut fortæller om udviklingsprojektet ”Klimavejen”, hvor nye belægningstyper til dette formål bl.a. udvikles ved brug af avanceret CT-skanningsteknologi. Desuden fortælles om udviklingsprojektet ”Akvavejen”, som er et totalkoncept, der ikke blot kan opmagasinere vand i vejbelægningen men samtidigt foretager lokal rensning, så der faktisk ikke er behov for tilslutning til det øvrige afløbsnet.
  • Genbrug og cirkulær ressourceøkonomi:Teknologisk Institut orienterer om de seneste erfaringer fra udviklingsprojektet ”Cirkulær Asfaltproduktion i Danmark”, hvor der med ny teknologi skal skabes mulighed for at genanvende gammel asfalt i alle typer ny asfalt – selv de mest ”ædle” og krævende typer - uden at gå på kompromis med kvaliteten.
  • Ikke-destruktiv belægningsanalyse – et ”røntgenblik” ned i belægningen:Teknologisk Institut fortæller om nye muligheder for at man ved hjælp af NDT-måleteknik, bl.a. georadar-teknologi, arbejder med at finde ”skjulte” dårligdomme nede i gamle belægninger, så man kan målrette reparations- og vedligeholdstiltag efter de svageste områder - allerede før de bliver synlige på belægningsoverfladen.
  • Skal fremtidens tog også køre på asfalt?Teknologisk Institut deltager i et nyt forsknings- og udviklingsprojekt med det mål at kunne forbedre den traditionelle jernbanekonstruktion, ved at erstatte skærveballastlaget under skinner og sveller med et lag tæt og fleksibel, langtidsholdbar asfalt. Det er ambitionen at udvikle et nyt konstruktionskoncept, som er optimeret til fremtidens højere toghastigheder under samtidig hensyntagen til de fremtidige klimaudfordringer, uden at øge de samlede økonomiske omkostninger set over konstruktionens levetid.

 

Medlemsmødet finder sted:

 

Tid:              Tirsdag den 4. oktober 2016 kl. 14:00-16:00

 

Sted:           Teknologisk Institut, Gregersensvej 1, Bygning 3, 2630 Taastrup

 

TILMELDING:  Tilmelding til medlemsmødet kan ske på hmi@dv.dk senest tirsdag den 27. september 2016 med angivelse af navn og e-mail på hver deltager. Deltagelse er gratis og for medlemmer, men du er velkommen til at tage en kollega eller samarbejdspartner med under armen. Tilmelding er nødvendig.