Skip to main content Skip to footer

Pressemeddelelse: Pas på asfaltpirater

4. september 2019

Hver sommer bliver villakvarterne plaget af såkaldte asfaltpirater, der møder uanmeldt op og tilbyder asfalt til næsten ingen penge. De fupper kunderne og efterlader ubrugelige asfaltbelægninger, der kan koste formuer at rette op, advarer Asfaltindustrien.

 

- Her i Asfaltindustrien modtager vi hvert år adskillige henvendelser om asfaltpirater og i år er desværre ingen undtagelse. Vi vil derfor gerne advare om problemet, siger Anders Hilbert, der er chefjurist i Asfaltindustrien.  
 
Asfaltpiraterne, der hovedsagelig har bestået af engelsktalende hold, lever en omflakkende tilværelse, hvor de rejser rundt i landet med familie, campingvogne og maskiner. De er hele tiden på farten, hvilket gør det vanskeligt for utilfredse kunder, politi og Skat at finde dem.
 
- Asfaltpiraternes fremgangsmåde er at møde uanmeldt op og tilbyde private borgere og mindre virksomheder at asfaltere deres indkørsel eller parkeringsplads til næsten ingen penge, hvis de slår til med det samme. Typisk står de allerede med vognlæs af varm asfalt og en historie om, at de har noget asfalt til overs fra et arbejde i nabolaget, som man kan få udlagt med det samme til ”en helt speciel pris”. I de tilfælde er asfalten blevet oversprøjtet med diesel for at gøre det muligt at lægge den ud lang tid efter, at den normalt ville være gennemhærdet. Resultatet er, at den færdige belægning aldrig hærder og derfor bliver ved med at være blød og ude af stand til at tåle blot en persons vægt. Kunden får derfor at vide, at de skal vente et døgn før de må færdes på den nye asfalt, hvilket er noget sludder, men efter et døgn er piraterne over alle bjerge, fastslår Anders Hilbert, Asfaltindustrien.  
 
I stedet for en ny parkeringsplads eller indkørsel får kunden ødelagt deres eksisterende belægning – og oven i det en stor ekstra udgift til at få fjernet den ubrugelige asfalt.  
 
En anden kendt fremgangsmåde for asfaltpiraterne er også at udvide asfaltarbejdet, hvis de først har fået foden inden for døren. Asfaltindustrien ser hvert år eksempler på, at folk har accepteret af få asfalteret f.eks. en indkørsel, men ender med også at må betale for f.eks. en parkeringsplads. Asfaltpiraterne begynder simpelthen blot at asfaltere andre arealer og kræver så yderligere betaling. Hvis folk ikke vil betale, kan de optræde meget truende og har bl.a. invaderet folks private hjem med et helt asfaltsjak for at få dem til at betale for det ikke-aftalte ekstra arbejdet, advarer Anders Hilbert, Asfaltindustrien.    For at overbevise tøvende kunder misbruger asfaltpiraterne endvidere ofte såkaldte vejesedler fra den intetanende asfaltfabrik, hvor de oprindelig har købt asfalten. Disse vejesedler med asfaltfabrikkens navn og logo er blot en kvittering for den købte mængde asfalt, men asfaltpiraterne bruger dem til at give indtryk af, at de samarbejder med en anerkendt asfaltproducent, hvilket ikke er tilfældet.  
 
Det er altid fornuftigt at være på vagt, hvis et tilbud er for godt til at være sandt. Det gælder i særdeleshed over for asfaltpirater med en stor opfindsomhed og en meget lille moral. Så derfor: Pas på asfaltpirater…!

FAKTA:
Sådan undgår du at falde i kløerne på asfaltpirater:
 
1. Få alle aftaler skriftligt (pris, levering, belægningstype og nødvendigt forarbejde).
2. Tjek virksomheden (tjek bl.a. på www.cvr.dk om den har et CVR-nummer).  
3. Tjek om den tilbudte løsning er rigtig I dit tilfælde (få et alternativt tilbud fra et anerkendt asfaltfirma – på www.asfaltindustrien.dk kan du finde et asfaltfirma nær dig).  
 
Hvis det alligevel går galt…? Hvis man har været udsat for en asfaltpirat, så kan man i sagens natur ikke få udbedret fejl og mangler mv. Men man bør hurtigst muligt få rådgivning om, hvordan man kan minimere skaden. I nogle tilfælde vil man nemlig kunne spare udgifter til opgravning og bortkørsel af asfaltpiraternes belægning, hvis man forholdsvis hurtigt får udlagt et ekstra lag asfalt mens deres belægning endnu kan bære.  
 
Denne rådgivning kan man bl.a. få gennem Asfaltindustriens Vurderingsordning, hvor en syns- og skønsmand yder rådgivning om løsning af problemer med asfaltbelægninger. Det koster kr. 1.250 i timen, og typisk vil blot et par timer være nok.