Skip to main content Skip to footer

Kommunerne kan lære af Vejdirektoratet

5. januar 2015

Læserbrev af adm. dir. Anders Hundahl bragt i Jyllands-Posten d. 28-12-2014

 

Vejdirektoratets rennomé i top ti i 2014 – kan kommunernes tekniske forvaltninger komme det i 2015?

Af Anders Hundahl, adm. dir., Asfaltindustrien

Statens Vejdirektorat, der bl.a. er ansvarlig for landets motorveje, kom i 2014 i top ti hvad angår offentlige institutionernes renommé i 2014. Lidt af en gåde, for direktoratet har i årevis har været skyld i, at vi bilister har holdt i kø på grund af vejarbejder.

Forklaringen er nok, at danskere sætter pris på gode veje. Vi godt kan se i gennem fingre med at holde i kø, når vi kan se en mening med det – at vi, når asfaltmaskinerne er væk, kan komme hurtigt og sikkert på arbejde. Og så at direktoratet er gode til at kommunikere. Brugere af vejene og borgere i nærheden af larmende vejarbejder er velorienterede om, hvad der skal ske og hvornår vejarbejderne er færdige.

Det kunne kommunerne lære noget af. De kommunale politikere kunne begynde at lytte til borgere og virksomheder, der ønsker bedre veje. Så ville de høre, at 4. virksomhed, ifølge DIs erhvervsklimaundersøgelse, er så utilfredse med vejene, at de overvejer at flytte fra kommunen! Og de kunne begynde at fortælle om, hvad den værdi borgerne får af bedre veje. Et eksempel: For nogle år siden sad min kone og jeg i vores have og glædede os over, at der var blevet så stille på veje uden for. Vi troede, at de var fordi der kørte færre biler. Men – det viste sig, at kommunen havde lagt støjreducerende asfalt på vores – uden dog at sige det til beboerne.

Et nytårsønske er, at kommunerne og deres vejafdelingers omdømme kommer på top ti i 2015. Vejdirektoratets eksempel viser, at det kan lade sig gøre. Det vil give tilfredse borgere og hjælpe kommunerne med at tiltrække de dygtige (vej)ingeniører de har svært ved nu, hvor mange erfarne ingeniører går på pension.