Forhandling om kommunemiliarder
27. august 2019
Vejene vigtige i økonomiforhandlinger mellem kommuner og stat, fastslår Asfaltindustrien, for vejene slides som aldrig før, og det er en samfundsskabt udfordring
Onsdag den 21. august startede Finansminister Nicolai Wammen økonomiforhandlinger med kommuner og regioner. Forhandlingernes resultat kommer til at sætte rammerne for kommuner og regioners økonomi i 2020. Asfaltindustrien peger på, at vej- og infrastrukturområdet er et vigtigt, men overset, element i forhandlingerne.
- De kommunale veje slides som aldrig før, siger Anders Hundahl, direktør i Asfaltindustrien, og peger på flere faktorer:
- Pendlingen i hele landet er siden 2002 vokset - med hele 27 pct. Og i Horsens, Ikast-Brande, Vejle, Herning og Silkeborg er den samlede pendling steget med over 50 pct.
- Overalt graves der for at lægge fjernvarmerør, kloakledninger, it og tele, el- og vandforsyning ned under asfalten, og det slider på belægningerne der får ar på ar
- Salget af nye biler er steget voldsomt
- Tungere og bredere lastbiler og busser tynger på asfalten og skubber slidspor i sving og ved kryds. Og landbruget får tungere og bredere maskiner og har mere behov for transport mellem gårdene.
- Endelig er trængslen i byerne øget med mange varetransporter til butikker og virksomheder og nu også levering af mere end 100 mio. pakker købt på nettet.
- Dette voldsomme, samfundsskabte slid på vejene resulterer i et vedligeholdelsesefterslæb på de kommunale veje på svimlende 3,9 mia. kr. Den regning er det ikke rimeligt, at skatteborgerne i den enkelte kommune selv betaler. Derfor opfordrer vi stat og kommuner til at sætte penge af til 50/50 puljer til genopretning af kommunale veje og cykelstier. Man kan passende kræve, at vejinvesteringerne samtidig skal være klimarigtige, så de fremme genbrug, at veje og stier bygges til at modvirke monsterregn og samtidig bliver støj- og rullemodstandsnedsættende, så nærmiljøet bedres og trafikkens energiforbrug sættes ned.
- Nicolai Wammen siger, som oplæg til forhandlingerne, at danskerne skal mærke, at der er kommet en ny regering, som har velfærdsområdet som hovedprioritet. Vi i Asfaltindustrien er enige. For velholdte veje er trafiksikre veje, der giver færre ulykker og trafikdrab end hullede veje. Og det er bedre velfærd for hjemmehjælperen, at hun kan komme let til og fra arbejde og rundt til borgerne i stedet for at sidde i kø eller bumpe afsted på dårlige veje, slutter Anders Hundahl og opfordrer parterne til at øremærke penge til veje og infrastruktur og i øvrigt hæve anlægsloftet, så kommunerne kan komme til at bygge og anlægge det, de gerne vil og har pengene til.