Skip to main content Skip to footer

Finanslov giver 0 kr. til vejene

24. november 2015

Regeringen og dens støttepartier er blevet enige om en Finanslov for 2016. Blå blok har tænkt sig at investere hele 0 kr i vejene.

Det kommer ikke som nogen overraskelse, givet retorikken der har ledt op til finanslovsforhandlingerne. Men der er immervæk besynderligt, hvis man husker at Venstre før valget meldte ud at ”nu er det vejenes tur”

 

En omgang varm luft, hvilket er utilfredsstillende i sig selv.
Men det runde nul er i særlig grad utilfredsstillende, dels fordi veje er med til at skabe vækst og arbejdspladser, og dels har vejentreprenørerne sendt en milliard kr. tilbage til infrastrukturfonden, fordi veje er bygget billigere. Det er krænkende for en hel branche, at disse penge nu bruges på andre områder. Dette havde vi bestemt ikke ventet af en Venstreregering, set i lyset af deres valgløfter.
Desværre ser den umiddelbare fremtid ikke lysere ud, på den danske infrastrukturhorisont.
Ser man på finanslovsteksten på side 25 står der at: ”… Regeringen vil senest i foråret 2016 fremlægge konkrete forslag til tilpasninger på investeringsområdet…med henblik på, at de offentlige investeringer i 2017, 2018 og 2019 nedbringes til de forudsatte niveauer i de pågældende år. Alle offentlige investeringer vil kunne blive berørt af disse tilpasninger…”.  Det er dystre toner, og vi vil derfor nu lægge os i selen for at sikre, at vejene bliver tilført midler trods disse nu varslede besparelser-
Man kunne fejlagtigt få det indtryk, at Danmark havde haft spenderbukserne på i mange år – og at Claus Hjort blot er ved tøjle et overforbrug. Men sandheden er at Danmark, hvert år (ifølge OECD) fra 1995 til 2011 har ligget under EU15 gennemsnittet - når vi taler om offentlige investeringer som pct af BNP. Som diskuteret i Børsen den 23. november.

 

Udvalgte offentlige udgifter i pct af BNP:

Kilde: Finansministeriet, Økonomisk redegørelse, august 2015

Kun 3,8 % af BNP er øremærket offentlige investeringer i fremtidens infrastruktur. Måske man skulle tænke lidt mere langsigtet, prøve at undgå den samme gamle automatreaktion hver gang der skal spares. Bare fordi det giver mindre ballade i pressen, at skære på infrastrukturen end andre offentlige udgifter, betyder ikke nødvendigvis at det er det rigtige valg.

Af Anders Hundahl, adm. dir. Asfaltindustrien