Skip to main content Skip to footer

Ekstremregn

Veje og fortove skal være hullede som sier, så regnvand kan sive, forsinkes og transporteres væk under skybrud. Nye udviklingsprojekter viser vejene til fremtidens vejr, det skriver Ingeniøren.

 

Nye veje skal klare både ekstremregn og dækrumlen

Veje og fortove skal være hullede som sier, så regnvand kan sive, forsinkes og transporteres væk under skybrud. Nye udviklingsprojekter viser vejene til fremtidens vejr, det skriver Ingeniøren.


Hovedstadens veje blev i weekenden omdannet til floder flere steder. Da omkring 100 mm regn i løbet af få timer hamrede ned over København, gav kloakkerne op, og vandet kunne ikke sive fra overfladen på grund af byens høje befæstelsesgrad. Vand i gader, kældre, på S-togs-banen og i parkerede biler var resultatet.

Billederne lignede kopier af, hvad vi har set i byer over hele landet i de senere år. Men vejene og fortovene behøver ikke være en del af problemet: I tre igangværende udviklingsprojekter er forskere, rådgivere, entreprenører og byggematerielproducenter gået sammen om at udvikle nye typer vejopbygninger, fliser og asfalt, som kan begrænse skaderne, når himlen åbner sluserne.

Det er Vej­direktoratet, Asfaltindustrien, NCC Roads, Rødovre Kommune, Hofor A/S og Teknologisk der arbejder sammen om projektet Klima­vejen.

 

Læs artiklen her.